Kontaktperson
Flaggskeppsfabriken Digital
Projektparterna har med stöd av den beprövade flaggskeppsmetodiken kartlagt och utvecklat "best practice" för kompetensutveckling kopplat till den accelererande digitala teknikomställningen
Digitaliseringen, som redan pågått länge inom industrin, accelererar de närmaste åren och skärper förändringstrycket i företagen.
Företagen behöver utveckla och förnya såväl produkter som tillverkningsprocesser med digitaliseringen som möjliggörare. Detta påverkar affärsmodeller, leverantörskedjor, investeringar, och det mesta övriga i företagen.
När företagen investerar i ny teknik och kopplar upp verksamheten mot Internet handlar teknikvalen i hög grad om vilka kompetenser medarbetarna behöver för att vara med och driva förändringen med hög produktivitet och arbetstillfredsställelse.
Omställningen som sker är så genomgripande att även kompetensutvecklingsarbetet behöver vara omfattande om digitaliseringens möjligheter ska kunna utnyttjas.
Sammanfattning
Projektnamn
Flaggskeppsfabriken Digital
Status
Avslutat
RISE roll i projektet
Projektledning och Expertinslag
Projektstart
Varaktighet
30 månader
Total budget
6 000 000 SEK
Partner
Industriarbetsgivarna, IF Metall, Teknikföretagen, Sandvik Coromant, SKF, Astra Zeneca, Scania CV AB, SCA Massa, Volvo CE
Finansiärer
Projektets webbplats
Rapport finns att ladda ner från projektwebbplatsen