Kontaktperson
Kunnig på nätet - förstå informationspåverkan
I projektet Kunnig på nätet tar vi fram koncept för lärande om informationspåverkan på internet. Elever och lärare deltar i test och utvärdering av workshopen HashtagJag samt prototyper av material och digitala verktyg.
Sista åren har vi sett hur vilseledande budskap på internet fått stor spridning genom sociala medier, inte minst finns otaliga exempel från det amerikanska valet 2016. De strategier som används för att vilseleda är många och det kan vara svårt att genomskåda olika fenomen, såsom falska identiteter, botar eller retoriska knep och oschysst argumentation. Sverige satsar på ökad digital kompetens i skolor och RISE bidrar här genom att ta fram och testa ett koncept för lärande och medvetandegörande samtidigt som RISE forskare får veta mer om kunskapsläget.
Projektet utgår från utmaningen att det är svårt att vara motståndskraftig i sin vardagliga internetanvändning och sätter därför den individuella medieanvändningen, tolkningen och de ungas identitet i fokus. Workshopen "hashtagjag" låter eleverna arbeta utifrån sin egen identitet och sina sårbarheter och i grupp lära om påverkansstrategier de kan möta på internet. Projektet prototypar även digitala verktyg för lärande och medvetandegörande.
Projektet kommer under 2019 att söka fler testbäddar i gymnasieskolor och sponsorer för att fortsätta att utforska, testa och utvärdera verktyg för lärande i ämnet informationspåverkan och andra antidemokratiska internetfenomen.
Projektet finansieras av Sparbanken Nord Framtidsbanken och RISE. Deltar gör Centrum för Medier och IT i Piteå kommun, lärare och elever på Strömbackaskolan i Piteå och Björknäsgymnasiet i Boden som har intresse av digitalisering och skola.
Sammanfattning
Projektnamn
Kunnig på nätet
Status
Pågående
RISE roll i projektet
Projektledare
Projektstart
Varaktighet
1 år
Total budget
400 000
Projektmedlemmar
Britta Elfving Persson Kristin Hammarberg Elin Hollström Johan Fagerlönn Anna Sirkka Hanna Rönntoft