Kontaktperson
Stefan Molnar
Doktorand
Kontakta StefanIntresset för medborgardialog växer och allt fler aktörer i samhällsbyggnadssektorn börjar involvera invånare i sina processer. RISE studerade hur ett antal arkitektkontor, bostads- och fastighetsutvecklingsbolag leder och organiserar sitt arbete med medborgardialog och såg ett behov av mer formaliserade dialogledningssystem.
Projektet hade som syfte att identifiera kritiska faktorer för ledning och organisering av dialogarbete, detta för att ge en bättre förståelse för hur verksamheter i samhällsbyggnadssektorn kan utveckla sitt dialogarbete ur ett strategiskt perspektiv. Projektet kunde observera flera kritiska faktorer vid dialogarbete som kunde genom en högre grad av formalisering. Däribland ökad legitimitet, förbättrad uppföljning och erfarenhetsåterföring, högre grad av kvalitetssäkring och minskad sårbarhet.
I projektet togs därför en modell av ett dialogledningssystem fram med inspiration från kvalitetsledningsstandarden ISO 9001:2015 och standarden för innovationsledning SISCEN/TS 165551:2013. För verksamheter som vill förstärka sitt dialogarbete med ett mer formaliserat system tror vi att ett första steg är att testa och utvärdera idén – till exempel genom att använda modellen som en språngbräda. Ett nästa steg kan vara att utveckla grunderna till ett eget system, till exempel i samverkan med forskare som kan bidra med utvärdering och stöd. Det är emellertid viktigt att utgå ifrån insikten att inget system kan ersätta praktisk kunskap och erfarenhet.
DIAMAP
Avslutat
Projektledare, forskare
1 år
CMB (Centrum för Management i Byggsektorn)