Kontaktperson
Anwar Ahniyaz
Senior Forskare
Kontakta AnwarNästa generations teknik för batterisystem för elektrifiering av transportsektorn baserad på nya designmetoder för att öka prestandan och minska koldioxidavtrycket.
Gröna batterisystem för transport
Transportsektorn står för 25 % av växthusgasutsläppen i Europa och står inför utmaningar när det gäller att minska koldioxidutsläppen. Elektrifiering framstår som en potentiell lösning, även om dagens batterier och material behöver förbättras. Det EU-finansierade NEXTBAT-projektet syftar till att påskynda en säker och hållbar elektrifiering av transporter och mobila applikationer inom EU genom att leverera nästa generations teknik. För att uppnå detta kommer projektet att integrera batterihanteringssystem på cell- och systemenhetsnivå för att förbättra batteriets livslängd.
Dessutom kommer innovativa elektroniska avkännings- och aktiveringssystem att integreras för att ytterligare förlänga batteriets livslängd och i slutändan minska batterisystemens koldioxidavtryck. NEXTBATs huvudmål är att etablera tillförlitliga och innovativa batterisystem samt att förbättra återvinningsbarhet och interoperabilitet.
Allmänt konsortiemöte: Advancing Battery Technology i Stockholm 19-20 juni, 2024.
NEXTBAT
Pågående
Projektledare RISE
3,5 år
4,9 miljoner Euro
LGAI TECHNOLOGICAL CENTER SA, COMMISSARIAT A L ENERGIE ATOMIQUE ET AUX ENERGIES ALTERNATIVES, FRAUNHOFER GESELLSCHAFT ZUR FORDERUNG DER ANGEWANDTEN FORSCHUNG EV, BARCELONA SUPERCOMPUTING CENTER CENTRO NACIONAL DE SUPERCOMPUTACION, HEART AEROSPACE AB, ZABALA INNOVATION CONSULTING SA, IONCOR Oy, VALMET AUTOMOTIVE SOLUTIONS GMBH, IDNEO TECHNOLOGIES SAU, SUNLIGHT GROUP SYSTIMATA APOTHIKEFSIS ENERGEIAS VIOMICHANIKI KAI EMPORIKI ANONYMI ETAIRIA, GBA ZABALA CONSEIL EN INNOVATION SA, CSEM CENTRE SUISSE D'ELECTRONIQUE ET DE MICROTECHNIQUE SA - RECHERCHE ET DEVELOPPEMENT
Horizon Europe, the Swiss State Secretariat for Education, Research and Innovation (SERI)