Kontaktperson
Anna Karlsson
Brandingenjör
Kontakta AnnaAmmoniak som ett nytt och potentiellt klimatneutralt bränsle inom sjöfarten undersöks ur ett säkerhetsperspektiv
Ammoniak diskuteras som ett alternativt bränsle inom sjöfarten. Fördelen med ammoniak som bränsle är att det finns metoder för att producera "grön" ammoniak samt att det vid förbränning inte avges koldioxid. Ammoniak som fartygsbränsle kan således bidra till att minska sjöfartens utsläpp av växthusgaser. Men det finns även vissa risker med ammoniak. Ammoniak är starkt frätande och toxiskt som kan orsaka allvarliga skador vid förtäring, hud- eller ögonkontakt. Inandning av ammoniakgas kan orsaka permanenta skador på exempelvis lungor och andra slemhinnor.
Förstudiens syfte är att undersöka eventuella barriärer som omgärdar introduktionen av ammoniak som fartygsbränsle med fokus på tekniska och operativa säkerhetsaspekter. Projektmålet är att fördjupa förståelsen för ammoniaks potential som fartygsbränsle ur ett säkerhetsperspektiv. Detta för att skapa grund för branschens översiktliga mål om att minska sjöfartens utsläpp av växthusgaser.
För att skapa relevans och en bred förankring i industrin genomförs förstudien tillsammans med en bred referensgrupp av relevanta aktörer inom branschen. Synpunkter från intressenter (t.ex. besättning, insatsenheter, fartygs- och drivlinstillverkare, fartygsoperatörer, klassificeringssällskap och statliga myndigheter) kommer att inkluderas i ett workshopformat.
Vid intresse för kommande workshops, kontakta koordinator för ytterligare information.
SAMM - Säker Ammoniak ombord
Avslutat
Koordinator
1 år
475000
Transportstyrelsen, Svensk sjöfart, Energihamnen, Bureau Veritas, AFRY, Yara Marine Technologies
Joanne Ellis Chen Huang Staffan Bram Anna Karlsson Oskar Grönlund