Kontaktperson
Peter Ljungstrand
Marknadschef
Kontakta PeterHur kan tekniken hjälpa till att vårda familj-till-familj-relationer? Detta är nyckelfrågan i samarbetsprojektet Together Anywhere, Together Anytime (TA2).
För många utgör familjen den viktigaste sociala enheten. Många av våra varaktiga upplevelser, helgdagar, fester, kul och skratt är sker inom familjen. Denna aspekt är något som dagens tekniken inte lyckas adressera; modern media och kommunikation riktar sig mot individen där telefoner, datorer och spelkonsoler tenderar att vara individuellt ägda och ge individuella upplevelser. TA2 försöker ändra denna obalans genom att undersöka hur tekniken kan stödja "grupp-till-grupp-kommunikation".
Familjebrev är ofta skrivna från en familj till en annan och familjespel spelas mellan familjer. Minnen i form av videor och fotografier delas ofta i familjer. TA2 vill förbättra och stödja dessa processer så att människor kan dela sina berättelser, dela digitala foton och videor, lägga till kommentarer till dem och skicka dem tillbaka. TA2 ämnar att möjliggöra för människor att spela spel med varandra, se och höra varandra samt skratta år och med varandra eftersom medan de spelar tillsammans. TA2 ämnar även att hitta sätt på vilka moderna sensorer och IT-utrustning kan stödja familjens medvetenhet om varandras aktiviteter, samtidigt som varje enskild persons rätt till privatliv upprätthålls.
TA2 media och kommunikationsupplevelse kommer att präglas av naturlighet, klar och avslappnad röstkommunikation samt intelligent redigerad video. Genom TA2-systemet genereras historier automatiskt från hemrelaterat innehåll, den personliga hemmabio eller från ett livligt spel.
TA2
Avslutat
Utveckling, forskning och design
4 år
Eurescom, British Telecom, Alcatel-Lucent Bell, Fraunhofer, Goldsmiths College, TNO, CWI, Ravensburger, Philips Consumer Electronics, IDIAP, Limbic Entertainment, Joanneum Research