Hoppa till huvudinnehåll
Search
Menu
Bättre förståelse av geometri med hjälp av VR.
Foto: Sandra Wissting

VäXR: Matematik i praktik med hjälp av VR

Kan virtual reality vara ett stöd för elevers förståelse för matematik, och i så fall hur? Projektet VäXR utforskar just detta och utvecklar en VR-applikation för skolan där elever och pedagoger kan uppleva och laborera med geometri i flera dimensioner. 

VR erbjuder möjligheter till lärande som varken finns i böcker eller på skärmar. I en VR-miljö kan eleven utforska geometriska former och figurer på ett sätt som inte är möjligt i tvådimensionella medier. I en virtuell lärstudio är du innesluten i matematiken och kan exempelvis gå in i en kub för att från insidan lättare kunna räkna ut hur många sidor den har och hur dess volym förändras om en sidas storlek ökar eller minskar. Du kan även arbeta med skalor som är omöjliga att möta någon annanstans, t.ex. så är det här möjligt att uppleva hur liten en kvadratmeter är i jämförelse med en kvadratkilometer.

VäXR utgår ifrån matematikdidaktisk forskning och beprövad pedagogisk erfarenhet för att utveckla ett nytt metodstöd för elever och pedagoger.

Sammanfattning

Projektnamn

VäXR

Status

Pågående

RISE roll i projektet

Koordinator

Projektstart

Varaktighet

Två år

Partner

Kungsbacka kommun, Montessori Mondial, Region Västmanland, Flens kommun

Projektmedlemmar

Extern press

Bidrar till FN:s hållbarhetsmål

4.God utbildning för alla
12.Hållbar konsumtion och produktion
Sandra Wissting

Kontaktperson

Sandra Wissting

+46 73 331 54 26

Läs mer om Sandra

Kontakta Sandra
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.