Kontaktperson
VäXR: Matematik i praktik med hjälp av VR
Kan virtual reality vara ett stöd för elevers förståelse för matematik, och i så fall hur? Projektet VäXR utforskar just detta och utvecklar en VR-applikation för skolan där elever och pedagoger kan uppleva och laborera med geometri i flera dimensioner.
VR erbjuder möjligheter till lärande som varken finns i böcker eller på skärmar. I en VR-miljö kan eleven utforska geometriska former och figurer på ett sätt som inte är möjligt i tvådimensionella medier. I en virtuell lärstudio är du innesluten i matematiken och kan exempelvis gå in i en kub för att från insidan lättare kunna räkna ut hur många sidor den har och hur dess volym förändras om en sidas storlek ökar eller minskar. Du kan även arbeta med skalor som är omöjliga att möta någon annanstans, t.ex. så är det här möjligt att uppleva hur liten en kvadratmeter är i jämförelse med en kvadratkilometer.
VäXR utgår ifrån matematikdidaktisk forskning och beprövad pedagogisk erfarenhet för att utveckla ett nytt metodstöd för elever och pedagoger.
Sammanfattning
Projektnamn
VäXR
Status
Pågående
RISE roll i projektet
Koordinator
Projektstart
Varaktighet
Två år
Partner
Kungsbacka kommun, Montessori Mondial, Region Västmanland, Flens kommun
Projektmedlemmar
Sandra Wissting Petter Wannerberg Jacob Michelsen
Extern press
VäXR presenteras på Bokmässan 2023.Om VäXR i Teknikföretagens tidning Magasin T