Kontaktperson
Jun Niimi
Forskare
Kontakta JunFå en inblick i vad konsumenter tänker när de utvärderar dina produkter; se vad konsumenterna ser.
Har du en ny produkt som du är på väg att lansera men behöver veta om konsumenterna kommer att gilla den eller inte, behöver du återkoppling om vad som fungerar och vad som behöver förändras? Eller så kanske du vill ta reda på vad dina konsumenter ser och gör när de handlar, det är nämligen värdefullt att förstå konsumenternas perspektiv.
Det bästa sättet att ta reda på det är att fråga konsumenterna själva. På RISE har vi kompetens att utföra konsumenttester av produkter, vare sig det är mat och dryck, eller annat som används av människor i vardagen.
Genom att få tillgång till information om din produkt eller konsumenters beteenden, kan du lättare avgöra om du behöver gå tillbaka till ritbordet för att göra eventuella nödvändiga ändringar i din produkt, eller om den är redo att lanseras.
På RISE använder vi olika metoder och konsumenttester för att utvärdera era produkter:
Dina produkter kan testas i relation till hur mycket konsumenterna gillar dem. Detta kan exempelvis göras när du vill jämföra mellan olika formuleringar eller mot konkurrerande produkter. Kopplat till detta har vi möjlighet att testa om det finns en eller flera egenskaper hos din produkt som kan anses vara optimala. Ett exempel kan ses i livsmedelsprodukter, som med fördel kan testas utifrån ett sensoriskt perspektiv genom smak, doft och textur.
Det finns en rad av metoder som kan anpassas för att mäta konsumenters preferenser och förstå konsumenters beteenden. RISE har expertis att välja den som passar dina frågor bäst.
För att få den mest lämpliga datan för dina behov kan ett konsumenttest utföras i våra sensoriska bås eller i konsumentens hem.
På RISE har vi eyetracking för att övervaka hur konsumenter tittar på produkter, antingen i laboratoriet eller på plats, till exempel i en stormarknad. Vi har också möjlighet att övervaka deras beteende när de interagerar med produkter och koppla detta till frågeformulär eller intervjusituationer för ytterligare insikter.
För att förstå hur konsumenters preferenser och beteenden utvecklats över tid, kan RISE hjälpa dig få kundinsikter genom anpassade uppdrag och tester med fokus mot specifika marknader eller produktkategorier.
Leverans av resultaten kommer att ske i ett rapportformat med en översikt över de testade produkterna samt en längre rapport som beskriver metoden och resultaten. En rapport i form av en presentation finns också som tillval.