Hoppa till huvudinnehåll
Search
Menu

Skanning och interaktion för Extended Reality och virtuella miljöer

Vi hjälper dig att skapa liv i virtuella miljöer och Extended Reality-lösningar (XR), från skanning av miljöer till själva byggandet av de interaktiva lösningarna. 

Syfte

Vi erbjuder olika lösningar som passar just ditt behov, från geometriskt korrekta skanningar med avancerad utrustning för komplexa behov till enklare lösningar baserade på till exempel iPad med Lidar-teknologi och mjukvara som gör det möjligt att omvandla data till digitala modeller. Vi hjälper dig att undvika de vanligaste fallgroparna och skapar virtuella miljöer och XR-upplevelser som inte bara är imponerande och som människor vill återvända till, utan också praktiska och kompatibla med många olika VR-/AR-glasögon, skärmar och enheter.

Metod

Det första steget är att skanna de objekt eller miljöer du vill använda för din lösning. Det kan vara ett objekt, till exempel ett verktyg, en maskin eller ett fordon, eller en inomhus-/utomhusmiljö. Skanningen bearbetas och lyfts in i en spelmotor där vi hjälper dig att skapa interaktiva lösningar. Vad som passar just dig och ditt behov kommer vi gemensamt fram till vid kontakt. Paketen nedan kan ses som en start för en sådan diskussion.

Skanning

  • Komplett digitalisering: En omfattande och avancerad skanningstjänst där vi besöker dig på plats och skannar objekt eller miljöer. Detta passar dig som kräver stor precision. Som experter på kvalitetssäkrad mätteknik inom dimension och position säkerställer vi att din data är geometriskt korrekt och georefererad (positionerad korrekt). 
  • Begränsad digitalisering: En enklare skanningstjänst för dig med mindre komplexa behov. Här lägger vi mindre tid på noggrannhet i geometri eller position. Resultatet blir inskannad data av tillräcklig kvalitet som enkelt kan användas för exempelvis visualiseringar eller i spelmiljöer.

Byggande

Här bygger vi interaktioner och lösningar i spelmotorn Unreal Engine. Vi använder 3D-data vi skannat in eller färdiga miljöer eller objektmodeller som du redan har. Om kraven är väldigt enkla kan vi också utgå från skanningar du själv gjort med till exempel en Ipad med Lidar. Vi kan också skapa 3D-objekt manuellt utifrån beskrivningar eller ritningar. Som oberoende forskningsinstitut delar vi dessutom gärna med oss av kunskapen om hur vi går till väga. Vi använder alltid verktyg byggda på öppen källkod, som gör att du som kund inte blir inlåst till ett specifikt verktyg eller system.

  • Direktimport till Unreal Engine: Med vår pipeline kan vi enkelt importera skannat data och skapa 3D-objekt och scener som är direkt kompatibla med Unreal Engine.
  • Konvertering: Vi använder inskannat data som underlag för att manuellt skapa 3D-modeller för spelmotorer och XR. Dessa 3D-modeller kan användas fritt för att skapa interaktioner vilket annars inte är möjligt med direkt importerat skanningsdata som “sitter ihop som en modell”. Vi kan också konvertera CAD-data till separata interaktiva komponenter för användning i Unreal Engine.
  • Manuell 3D-modellering: Vi kan också skapa 3D-objekt utifrån beskrivningar, ritningar eller CAD data istället för skannat material. Vi använder samma verktyg som används i spelbranschen för att skapa effektiva 3D-objekt anpassade för XR.
  • Interaktion: Vi lägger in 3D-objekt och miljöer i Unreal Engine tillsammans med ett VR-kompatibelt interaktionsbibliotek för förflyttning, mätning och visualisering. 3D-objekten och interaktionsbiblioteket utgör grunden för fortsatt utveckling av exempelvis lösningar för VR-träning eller virtuella miljöer.
  • Vidareutveckling: Vi bygger vidare på den virtuella miljön, produkten eller digitala tvillingen utifrån dina önskemål.

Workshop 

Vi utforskar och utvecklar ständigt möjligheterna med 3D-teknik, skanning och spelmotorer. I vår forskning upptäcker vi ständigt nya problem och möjligheter. Vi vill ha en konversation med fler som är intresserade av utveckling inom området och erbjuder därför workhoppar för att samskapa, utforska och hjälpa varandra dra full nytta av de digitala miljöerna på ett nytt sätt. Eftersom vi är ett oberoende statligt forskningsinstitut som vill inspirera till skapandet av digitala miljöer som gynnar industri och samhälle har vi inga hemligheter, utan delar gärna med oss av erfarenheter och kunskap. 

Leverans

Vi kommer gemensamt fram till hur leveransen ska se ut i dialog med dig som kund. Förslagen ovan kan ses som exempel. Om du är nyfiken men ännu inte hunnit utforska möjligheterna och begränsningarna erbjuder vi en demonstration. Om flera aktörer är intresserade skapar vi ett gemensamt symposium med våra demonstrationer.

Oftast levererar vi en VR-lösning som en .exe fil som körs med VR kopplat till dator. Om behov finns bearbetar vi gärna skannat material (som beskrivet i exemplen ovan) så att det går att lansera upplevelsen på exempelvis en Oculus Quest 2 eller 3. Genom att paketera APK filer och OBB filer kan vi då också vägleda dig genom proceduren att få VR-applikationen publicerad på plattformar som App labs där du kan uppdatera en VR upplevelse och dela den med dina kunder genom en inbjudningslänk. 

Kontakta oss

Kontakta oss för mer information

Tjänst

Skanning och interaktion för Extended Reality och virtuella miljöer

Fältmätning

Tillgänglig

Pris

Pris vid offertförfrågan

Leveranstid

Enligt överenskommelse.

Petter Wannerberg

Kontaktperson

Petter Wannerberg

Forskare

Läs mer om Petter

Kontakta Petter
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.

Kontaktperson

Jörgen Spetz

Enhetschef

+46 10 516 53 78

Läs mer om Jörgen

Kontakta Jörgen
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.

Kontakt

Hittar du inte det du söker eller är du nyfiken på hur vi kan hjälpa dig?

Skicka meddelande
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.