Kontaktperson
Petter Wannerberg
Forskare
Kontakta PetterVi hjälper dig att skapa liv i virtuella miljöer och Extended Reality-lösningar (XR), från skanning av miljöer till själva byggandet av de interaktiva lösningarna.
Vi erbjuder olika lösningar som passar just ditt behov, från geometriskt korrekta skanningar med avancerad utrustning för komplexa behov till enklare lösningar baserade på till exempel iPad med Lidar-teknologi och mjukvara som gör det möjligt att omvandla data till digitala modeller. Vi hjälper dig att undvika de vanligaste fallgroparna och skapar virtuella miljöer och XR-upplevelser som inte bara är imponerande och som människor vill återvända till, utan också praktiska och kompatibla med många olika VR-/AR-glasögon, skärmar och enheter.
Det första steget är att skanna de objekt eller miljöer du vill använda för din lösning. Det kan vara ett objekt, till exempel ett verktyg, en maskin eller ett fordon, eller en inomhus-/utomhusmiljö. Skanningen bearbetas och lyfts in i en spelmotor där vi hjälper dig att skapa interaktiva lösningar. Vad som passar just dig och ditt behov kommer vi gemensamt fram till vid kontakt. Paketen nedan kan ses som en start för en sådan diskussion.
Här bygger vi interaktioner och lösningar i spelmotorn Unreal Engine. Vi använder 3D-data vi skannat in eller färdiga miljöer eller objektmodeller som du redan har. Om kraven är väldigt enkla kan vi också utgå från skanningar du själv gjort med till exempel en Ipad med Lidar. Vi kan också skapa 3D-objekt manuellt utifrån beskrivningar eller ritningar. Som oberoende forskningsinstitut delar vi dessutom gärna med oss av kunskapen om hur vi går till väga. Vi använder alltid verktyg byggda på öppen källkod, som gör att du som kund inte blir inlåst till ett specifikt verktyg eller system.
Vi utforskar och utvecklar ständigt möjligheterna med 3D-teknik, skanning och spelmotorer. I vår forskning upptäcker vi ständigt nya problem och möjligheter. Vi vill ha en konversation med fler som är intresserade av utveckling inom området och erbjuder därför workhoppar för att samskapa, utforska och hjälpa varandra dra full nytta av de digitala miljöerna på ett nytt sätt. Eftersom vi är ett oberoende statligt forskningsinstitut som vill inspirera till skapandet av digitala miljöer som gynnar industri och samhälle har vi inga hemligheter, utan delar gärna med oss av erfarenheter och kunskap.
Vi kommer gemensamt fram till hur leveransen ska se ut i dialog med dig som kund. Förslagen ovan kan ses som exempel. Om du är nyfiken men ännu inte hunnit utforska möjligheterna och begränsningarna erbjuder vi en demonstration. Om flera aktörer är intresserade skapar vi ett gemensamt symposium med våra demonstrationer.
Oftast levererar vi en VR-lösning som en .exe fil som körs med VR kopplat till dator. Om behov finns bearbetar vi gärna skannat material (som beskrivet i exemplen ovan) så att det går att lansera upplevelsen på exempelvis en Oculus Quest 2 eller 3. Genom att paketera APK filer och OBB filer kan vi då också vägleda dig genom proceduren att få VR-applikationen publicerad på plattformar som App labs där du kan uppdatera en VR upplevelse och dela den med dina kunder genom en inbjudningslänk.