Kontaktperson
Josefina Sallén
Expert cirkulära affärsmodeller
Kontakta JosefinaUmesläp strävar efter att, genom cirkulära affärserbjudanden, smarta materialval och konstruktioner, ge tillgång till och tillverka fordon som möjliggör för kunderna att förflytta sina hästar med så låg miljöbelastning som möjligt.
– Vi vill att kunderna ska få möjlighet att få tillgång till våra produkter på olika sätt, och därför erbjuder vi också möjligheten till abonnemang på släp, korta och flexibla hyreslösningar, säger Jonathan Wiklund, marknadsansvarig på Umesläp. När vi konstruerar fordonen är ett av de viktigaste målen att de ska hålla i många år och fungera med ett så litet underhållsbehov som möjligt. Kunderna ska känna sig trygga med att om reparationer eller underhåll ändå måste utföras, så ska vi erbjuda riktiga reservdelar många decennier efter att våra hästsläp eller lastbil tillverkats.
– Det har ju gått hand i hand med kundernas efterfrågan om kvalitet och att grejerna ska hålla. Det är en premiumprodukt vi har och det gör att kunderna har förväntat sig premium på nya produkter och på eftermarknad; något som resulterat i lång livslängd, möjligheten till bra service och att göra det på ett enkelt sätt.
– Vissa saker har skett över lång tid. Vi är ett gammalt företag, krav från kunderna har sammanfallit. Sedan har vi de senaste 10-15 åren försökt att lyfta oss ännu mer, både kring eftermarknad och val av material etc. Det vi har gjort har gått hand i hand med servicen vi ville erbjuda, men vi gjorde det också för att bibehålla och stärka konkurrenskraften. Vi tycker att om våra produkter som vi har tillverkat en gång i tiden hålls vid liv så länge som möjligt, så är det bättre än att man köper en slit och slängprodukt från lågprisaktörer. Marknaden är ändå så pass stor, vi har kanske mellan 5-15% marknadsandel, så vi kan växa vår marknadsandel genom bättre kvalitet, att våra produkter ersätter de kortlivade istället.
– Abonnemangstjänsten startade vi för att kunden ska få en flexibilitet i tillgången, och det går hand i hand med hög nyttjandegrad på produkten. Med hjälp av abonnemangstjänsten är ambitionen att fler kunder ska få möjlighet att använda vår produkt, istället för en billigare slit och släng-variant.
– Andra företag som säljer kvalitetsprodukter som inte idag nyttjas kontinuerligt under hela dess livslängd skulle kunna se om det finns en affär i någon typ av abonnemangsform. Då får fler tillgång till produkten, samtidigt som företaget då faktiskt kan tjäna pengar på att de har produkter som håller länge och är lätta att serva och uppgradera.
Umesläp är ett av bolagen på Cirkulära Kartan, som visar upp verksamheter där delar av verksamheten är cirkulär och man har ambitioner att göra mer. Kartan ska därmed vara en inspiration för företag som vill vara del av cirkulära affärsekosystem. Kartan skapades inom ramen för projektet Cirkulära Halland, som ett alternativ till en rapport som snabbt blir inaktuell.
Detta är bara början, avsikten är att kartan ska växa och utvecklas över tid, och ser du att ditt företag passar på kartan så tveka inte att kontakta oss: josefina.sallen@ri.se eller derek.diener@ri.se.
Du hittar kartan på https://cirkularakartan.ri.se/