Kontaktperson
Josefina Sallén
Expert cirkulära affärsmodeller
Kontakta JosefinaMed det nya butikskonceptet ”Synsam Recycling Outlet” får Synsams glasögon och solglasögon en andra chans. I butiken säljs återlämnade och felfria produkter till lägre priser. Kedjans hållbara sortiment av glasögonbågar har också en given plats liksom kollektioner från kända varumärken som utgått ur det ordinarie sortimentet. När glasögon bärs en andra gång av sin nya ägare, bidrar Synsam till det som ur ett hållbarhetsperspektiv är det allra mest hållbara – att återanvända redan tillverkade produkter. Med detta initiativ bidrar Synsam till fler cirkulära flöden, ett minskat användande av primära material, minskad avfallshantering samt attraktiva kunderbjudanden.
– Hela sortimentet i Recycling Outlet är cirkulärt, säger Jenny Fridh, kommunikations- och hållbarhetschef på Synsam. Glasögonen och solglasögonen återvinns från Synsams butiker, där kunderna aktivt bidrar till det cirkulära flödet genom att lämna sina förbrukade produkter i Synsams lådor för återbruk och återvinning. Bågar i gott skick rengörs och grundjusteras och sätts tillbaka in i kretsloppet, det vill säga in i Synsam Recycling Outlet-butiken. Glasögon av sämre kvalitet går till återvinning och blir materialinsats till Synsams senaste hållbarhetskollektion, Circular Collection. En del av volymen skickas till Vision For all, volontärarbetet för att främja ögonhälsa i utvecklingsländer. I butiken säljs även produkter från Synsams hållbarhetskollektioner samt kollektioner som utgått ut det ordinarie sortimentet.
– Vår hållbarhetskedja Synsam Recycling Outlet föddes ur vår vision; att kunden vill konsumera mer hållbart och att vi som nummer ett i marknaden verkligen både kan driva och göra avtryck för en mer hållbar konsumtion med attraktiva erbjudanden. Synsams Recycling Outlet är Synsam Group-koncernens senaste butikskoncept, unikt i sitt slag och Nordens första renodlade handelsplats för återvunna glasögonbågar och solglasögon.
– På ett år har Synsam öppnat åtta butiker inom Recycling Outlet konceptet runt om i Sverige. Kedjan har blivit en succé, butikerna överträffar våra förväntningar och toppar våra försäljningslistor. Vi attraherar framför allt en helt ny kundgrupp; yngre konsumenter som vill göra medvetna val, få attraktiva erbjudanden och fynda. Vi möjliggör detta i en medveten butiksmiljö där butiksupplevelsen är attraktiv, snygg och lättnavigerad. Kunden i centrum, service i världsklass och kundupplevelsen måste fortsatt vara helt centrala komponenter även i ett andrahandskoncept, det är där nyckeln till framgång ligger.
Synsam är ett av bolagen på Cirkulära Kartan, som visar upp verksamheter där delar av verksamheten är cirkulär och man har ambitioner att göra mer. Kartan ska därmed vara en inspiration för företag som vill vara del av cirkulära affärsekosystem. Kartan skapades inom ramen för projektet Cirkulära Halland, som ett alternativ till en rapport som snabbt blir inaktuell.
Detta är bara början, avsikten är att kartan ska växa och utvecklas över tid, och ser du att ditt företag passar på kartan så tveka inte att kontakta oss: josefina.sallen@ri.se eller derek.diener@ri.se.
Du hittar kartan på https://cirkularakartan.ri.se/