Hoppa till huvudinnehåll
Search
Menu
Peder Skrivares skola i Varberg

Samverkan med näringsliv levandegör hållbarhet och cirkulär omställning

Peder Skrivares Skola i Varberg har ett fokus på lärande inom cirkulär ekonomi, som är ett nyckelbegrepp inom hållbar utveckling. Arbetet har gett stora ringar på vattnet inom näringslivet och internationellt. Det har både ökat elevernas kunskap kring hållbarhet och cirkulär ekonomi, och gjort ämnet levande genom att skapa samarbeten med aktörer utanför skolan.

På vilket sätt är er verksamhet cirkulär?

– Vi har startat Varberg Green Week, som ett sätt attt synliggöra skolans arbete, en samverkansplattform mellan skola och näringsliv som syftar till att höga kunskapsnivån, skapa engagemang och samarbeta med hållbarhet och cirkulär ekonomi som gemensamt fokus, säger Pär Wiik, näringslivssamordnare i Varbergs kommun. Skola och näringsliv har sått frön och arbetat tillsammans med detta. I samband med Green WEEk har vi startat upp flera projekt och skarpa samarbeten mellan skola och näringsliv – t ex med Åkulla Resort som vill skapa en hållbar maträtt enl one climate plate, ihop med restaurangavdelningen på Peder Skrivare. Maträtten har blivit godkänd av WWF, första restaurangutbildningen i Sverige som har en godkänd maträtt.

– Vi har också instiftat Green Award Varberg till elever och klasser för att inspirera lärare till att göra bra saker för sina klasser, projekt som arbetar cirkulärt och eller hållbart. Prissumman på 115 000 kr skänks av Sparbanksstiftelsen.

Hur gick det till när ni bestämde er för att satsa på en cirkulär affär?

– Arbetet började för 5 år sedan och syftet var att sätta Peder Skrivare på kartan som ett intressant val för eleverna. Vi hade samverkat länge med näringslivet och såg detta som ett kanonbra område att profilera skolan inom. Vi såg det som nödvändigt att eleverna fick med sig ett hållbart och cirkulärt förhållningssätt eftersom det är så som samhället kommer att se ut framöver. Och då kommer våra elever att vara konkurrenskraftiga på arbetsmarknaden och attraktiva för arbetsgivare – och bidra till den cirkulära omställningen.

Vad har ni lärt er som ni vill dela med er av till andra skolor som funderar på att göra samma resa?

– Skapa inte happenings, typ enstaka temadagar, utan arbeta långsiktigt, involvera i kurser och det som sätter betyg på vad eleverna gör, så att det passar in i kursmål och kursplaner. Involvera näringslivet i arbetet. Börja heller inte jobba med en hel skola på samma gång, utan börja i ett hörn, en del eller en klass – börja i det lilla.

Cirkulära kartan

Peder Skrivares skola i Varberg är en av organisationerna på Cirkulära Kartan, som visar upp verksamheter där delar av verksamheten är cirkulär och man har ambitioner att göra mer. Kartan ska därmed vara en inspiration för företag som vill vara del av cirkulära affärsekosystem. Kartan skapades inom ramen för projektet Cirkulära Halland, som ett alternativ till en rapport som snabbt blir inaktuell.

Detta är bara början, avsikten är att kartan ska växa och utvecklas över tid, och ser du att ditt företag passar på kartan så tveka inte att kontakta oss: josefina.sallen@ri.se eller derek.diener@ri.se.

Du hittar kartan på https://cirkularakartan.ri.se/

Josefina Sallén

Kontaktperson

Josefina Sallén

Expert cirkulära affärsmodeller

+46 72 208 93 60

Läs mer om Josefina

Kontakta Josefina
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.

Pernilla Dahlman

Kontaktperson

Pernilla Dahlman

Affärsledare Circular Business Lab

Läs mer om Pernilla

Kontakta Pernilla
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.