Hoppa till huvudinnehåll
Search
Menu
Close

Det nya hållbara kontorslandskapet med Nornorm

I takt med att allt fler arbetsgivare erbjuder flexibla arbetsplatser och distansarbete så inser företagen också fördelarna med att inte äga sina kontorsmöbler. Det har öppnat dörrarna för Nornorm, som erbjuder moderna kontorsmöbler och lösningar baserade på en cirkulär prenumerationsmodell.

- Vår tjänst kräver varken stora investeringar eller långsiktigt åtagande utan erbjuder en stor flexibilitet att skala upp eller ner när företaget växer eller minskar. Konceptet bygger på cirkulära principer där varje möbel hålls i en slinga från en arbetsplats till nästa, och varje produkt är omsorgsfullt underhållen och renoverad för att förlänga livslängden och minska miljöpåverkan, säger Simon Nilsson, Head of Product & Digital development på Nornorm.

Företaget har funnits i knappt tre års tid men har redan accelererat utvecklingen till närmare 100 anställda med kontor i Stockholm, Köpenhamn (huvudkontor), Berlin, Amsterdam och London. I dag har Nornorm mer än 1000 kunder på 12 marknader och över 1,2 miljarder kronor i investerat kapital i bolaget. En av finansiärerna är Ikea samt även ett riskkapitalistbolag och två family office-bolag.

- Det har varit mycket fokus på att ställa om i fastighetsbranschen de senaste åren och här finns aktörer som har ett intresse av omställning och hållbarhet, till exempel många tillväxtbolag. För dem är det svårt att låsa sig fast vid traditionella kontorslösningar när utvecklingen går snabbt. Där kommer vi in i bilden som en flexibel och enkel lösning, säger Pernilla Angelin, Communication & PR-specialist på Nornorm

Vi har fokuserat på kvalitetsmöbler som går att renovera och fräscha upp på ett enkelt sätt. Det ska vara kostnadseffektivt över tid, med smart design och en stil som håller länge.

Simon Nilsson

Cirkulära principer i centrum

Sortimentet av möbler hos Nornorm är väl uttänkt för att säkerställa cirkularitet och hållbarheten.

- Vi har fokuserat på kvalitetsmöbler som går att renovera och fräscha upp på ett enkelt sätt. Det ska vara kostnadseffektivt över tid, med smart design och en stil som håller länge. Vi jobbar med fördefinierade stilar och lösningar som enkelt går att anpassa till kundens specifika behov vilket gör det enklare att designa sitt kontor. De möbler som ett företag inte behöver längre tar vi tillbaka och kan leverera till ett annat företag, berättar Simon Nilsson.

Nornorm håller så lite möbler som möjligt i lager. Företaget köper också in begagnade möbler för att driva omställningen till cirkulära kontor samtidigt som de bygger kunskap och lärande kring renovering av möbler i skala.

Genom Omställningslyftet har experter från RISE agerat bollplank till Nornorm inom bland annat klimatberäkningar och kunskap inom lagstiftning och regler.

- Stödet betyder mycket för oss. Tänker vi rätt och är det något vi behöver bli bättre på framåt? Det gäller att förstå hela värdekedjan och hur lagstiftning inom EU kommer att påverka oss och marknaden framåt samt hur vi behöver förhålla oss till det. Dessutom hur vi kan kommunicera hållbarhetsfördelarna av våra tjänster. Här har vi fått värdefull kunskap med oss genom Omställningslyftet, säger Simon Nilsson.

Emanuel Bengtsson, forskare på RISE, är en av experterna som hjälpt Nornorm.

- Vi har bland annat diskuterat metodiken bakom livscykelanalys (LCA) och hur vi jobbar på RISE med de delarna. Det handlar om hur Nornorm kan utveckla deras affärsmodell och ta nästa steg framåt samtidigt som de jobbar med att försöka minska klimatpåverkan från deras tjänst, med hela livscykeln i beaktning. Det är ju ett spännande företag och känslan är att de ligger helt rätt i tiden när marknaden blir mer mogen för cirkulära tjänster, berättar han.

Pandemin blev startskottet

Nornorm startades mitt under pandemin vilket var en fördel enligt Pernilla Angelin.

-  Många företag och organisationer såg plötsligt att kontorslandskapen förändrades, allt fler var tvungna att jobba hemma, och då behövde man göra något åt alla fasta kontorsplatser. Det gjorde att vår tjänst passade perfekt, eftersom den bygger på flexibilitet och kan anpassas efter kundens behov. Alla bitar föll på plats och nu känns det som att samhället är redo för våra tjänster när kontorslandskapen förändras, säger hon och avslutar: 

- Det finns en diskussion i Norden om cirkulära lösningar där företag letar efter smarta tjänster som fungerar. Det handlar om beteendeförändringar hos företag och hela samhället, att gå från en vanlig linjär inköpsmodell, till att välja en cirkulär. Det är en spännande utveckling och vi har hittat en modell som fungerar, både för miljön och för affärsnyttan.

Nornorms egen livscykelanalys

Nornorms syfte och vision är att tillämpa en cirkulär modell för kontorsmöbler. Att erbjuda flexibla, prisvärda och inspirerande arbetsmiljöer genom att använda och återanvända resurser på ett intelligent sätt för att främja både välbefinnandet hos anställda, gynna företaget och i slutändan planeten.

Baserat på en livscykelanalys utförd av NORNORM, där en cirkulär möbleringstjänst jämförs med inköp av kontorsmöbler, identifieras betydande fördelar med den cirkulära modellen. Den cirkulära modellen indikerar att CO2-utsläppen kan minska med upp till 70 % och utnyttja resurserna bättre. De positiva effekterna genereras genom att möblerna cirkulerar och förlänger sin livslängd med upp till fyra gånger jämfört med när man köper möbler.

Läs mer om Nornorms beräkningar här.