Ann-Charlotte Mellquist
Enhetschef
Kontakta Ann-CharlotteDen nakna sanningen är att vi behöver minska produktionen av kläder i världen. Kläder av dålig kvalitet översvämmar marknader och butiker, on-line och fysiskt.
Mänsklighetens klädkonsumtion har dubblerats under de senaste 50 åren. Det tillverkas fortsatt mellan 80 och 100 miljarder nya plagg per år och det finns idag, enligt en studie från brittiska Clarity (2021), tillräckligt med kläder i världen för att räcka för sex generationer framåt. Det motsvarar tiden fram till år 2200(!). Om vi fortsätter öka kläd- och textilfiberkonsumtion i samma takt kommer produktionen av fibrer att öka ytterligare 2,5 gånger (till 147 miljoner ton) redan till år 2030.
Naturskyddsföreningen har precis kommit ut med rapporten Monstret i garderoben som tydligt redovisar både vilken påverkan klädproduktionen har på klimat och miljö. T ex står klädindustrin för en betydande andel (2-8% beroende på beräkningsmetod) av de globala koldioxidutsläppen, vilket är mer än t ex flyget, och enligt en studie från World Economic Forum är klädindustrin på tredje plats bland världens mest miljöpåverkande leverantörskedjor, efter livsmedel och bygg- och anläggningssektorn. Rapporten ger också ett antal handfasta tips till konsumenter om hur många kläder max vi får köpa per år för att vara hållbara (max 5 st!) och hur många gånger vi bör använda de plagg vi köper (270 gånger!).
Att konsumenter gör kloka cirkulära och hållbara val är förstås en bra början på förändring. Men det måste följas av att även företagen ser över sina affärsmodeller, både för att framtidssäkra affären (om alla konsumenter faktiskt köpte bara fem nya plagg om året så skulle ju de flesta klädföretag och definitivt alla fast fashion-företag gå omkull), för att möta nya lagkrav som det utökade ekodesigndirektivet (ESPR) och för att vara en drivkraft i förändringen. Då räcker det inte med en övertro på att återvinning eller slit och släng-second hand på marginalen kommer att räcka. I stället för att tjäna pengar på volymen kläder som säljs, måste klädföretagen i stället tjäna pengar på kvaliteten på de kläder som säljs. Alltså intjäning per insatt resurs. Detta är naturligtvis en stor utmaning, men det är lika mycket en stor möjlighet. Den goda nyheten är att många av de företag vi samarbetar med redan har påbörjat arbetet med att utforska nya affärsmöjligheter som reparationstjänster, kurerad second-hand och digitala lösningar för garderobskoll och bedömning av reparationsbehov. Dessutom har vi forskat kring hur kemikalier, och information om kemikalier, i kläder, påverkar cirkulära flöden.
Så om du är ett av de företagen, eller önskar att du vore det, eller om du jobbar med lagar, regler och politik inom området, så ta kontakt med oss på RISE. En bra början kan vara att anmäla sig till och lyssna på vårt webbinarium om cirkulära kläder, The Naked Truth, som äger rum den 23 okt kl 14 – 16. Då kommer det att finnas tillfälle att lyssna på både forskningsresultat och praktiska erfarenheter från branschföreträdare. Vi garanterar er nya insikter som leder till bättre politiska och affärsstrategiska beslut!