Hoppa till huvudinnehåll
Search
Menu
Loppisbild

Varför är det så krångligt att vara cirkulär?

Att lägga upp en annons på Blocket för ditt barns gamla leksak är en omständlig process. Du ska fotografera leksaksbilen, visa alla repor, beskriva produkten och sen sköta korrespondens med potentiella köpare, diskutera logistik kring avhämtning och sen i slutändan ta emot en Swish på 100kr. Är det ens värt det - bara för att va miljömedveten?

Oskar Rexfelt, Chalmers, och Anneli Selvefors, RISE, visar upp Use2Use Design Toolkit (Foto: Marcus Folino)

Det här exemplet gav Oskar Rexfelt, forskare på Chalmers, under sin dragning på Innovationsveckan om hur användarcentrerad design kan användas för att skapa bättre cirkulära lösningar. Tillsammans med RISE-forskaren Anneli Selvefors har de tagit fram en unik uppsättning verktyg Use2Use Design Toolkit för att underlätta utvecklingen av nya cirkulära produkter och tjänster.  

Sellpy - ett cirkulärt exempel

I samband med det uppmålade försäljningsscenariot ovan nämnde Oskar Sellpy – en smidig tjänst för secondhand kläder. Sellpy plockar upp dina kläder hemma som du vill bli av med, fotar av dem och sköter annonsering på deras sajt och efter försäljning delar ni på vinsten. De hanterar allt och ger dig som användare en bekväm helhetsupplevelse.

Som en nöjd användare av Sellpy fick det här mig att fundera en del. Vad är det som gör att Sellpy upplevs så bra? Gäller det även för gamla leksaker eller annat outnyttjat du har hemma? Varför är inte fler tjänster som Sellpy?

En växande marknad

Det borde va enkelt att vara cirkulär. Vår medvetenhet om miljöpåverkan ökar och vi vet att linjär nykonsumtion är dåligt för vår planet. Men våra ohållbara vanor är starka, tidseffektivitet och pålitlighet viktigt och människan är bekväm av sig i sin natur. Men trots vår ökade medvetenhet, hur kommer det sig att så få tjänster lyckas bryta våra vanor? Jag tror det svåra är att skapa en tjänst som inte bara tar bort allt krångel utan ger användaren en helhetsupplevelse som är både bekvämare och snabbare än alternativet. Sellpy har lyckats ta fram en lösning som fokuserat på användaren med behov att bli av med oanvända kläder. De har identifierat smärtpunkter kring annonsering på Blocket och överfulla garderober och streamlajnat en kedja där de underlättat och automatiserat alla jobbiga steg för dig som användare. Och de verkar ju faktiskt hitta en marknad - en marknad som växer explosivartat. H&M ägda Sellpy omsatte 2021 över 400 miljoner kronor (från 230 miljoner år 2020)!

En del av mig hoppas att den ekonomiska ”krigsvinter” vi står inför får oss att bli mer medvetna om vad vi lägger våra pengar på. Och om det då går att tjäna några slantar på att sälja av sina utflugna barns gamla Bobby Car i källaren och samtidigt göra en insats för miljön – då hoppas jag att en tjänst som smidigt hjälper dig med det får fäste.

Så hur gör vi det mindre krångligt?

Med min bakgrund i användarstudier är det självklart - involvera slutkonsumenten, brukare eller invånarna i utvecklingen, bygg prototyper av era lösningar, testa och utvärdera! Och det är väl just det Use2Use Design Toolkit hjälper dig göra. Verktygslådan består av fem designverktyg som används för att öka förståelsen för användarnas behov och krav, generera idéer för cirkulära produkter och tjänster samt utvärdera koncept för cirkulära erbjudanden. Verktygen är gratis och tillgängliga för alla företagare och myndigheter att använda vilket gläder mig. För jag tror att det som sätter stopp för vår gröna omställning till cirkulär ekonomi inte är vår inställning, utan att tjänster och erbjudanden i både privat och offentlig sektor inte är paketerade på ett behovsanpassat sätt. För är de det, är det inte så krångligt att vara cirkulär!

Johan Rindborg, Usability Researcher på enheten för Användarupplevelser (Foto: Emil Stenberg)

Involvera era användare

Som avslutning vill jag alltså bara påminna om att ingen utvecklingsprocess borde ske i isolation. Glöm inte bort att involvera era användare i processen och testa testa testa era idéer med de som faktiskt ska använda dem!

Vill du veta mer?

Om du vill veta mer om hur man kan använda verktyget Use2Use ber jag dig kontakta Oskar eller Anneli direkt via länken. Annars snackar jag gärna om hur just ni kan involvera era användare bättre i er utvecklingsprocess.

För mer läsning:

Johan Rindborg

Usability researcher

+46 73 053 35 49

Läs mer om Johan

Kontakta Johan
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.