Smartare energianvändning hos Klippan Yllefabrik
Klippan Yllefabrik är ett välkänt och anrikt familjeföretag som grundades redan 1879. I dag drivs företaget av fjärde och femte generationen och är starkt förknippat med varma, sköna ullplädar i härliga mönster och färger. Nu är företaget en del i Omställningslyftet där de fokuserar på energieffektivisering med hjälp av Energikontor Syd.
- Vi vill hela tiden utvecklas som företag och jobbar ständigt med hållbarhet på olika sätt. Inom Omställningslyftet och med hjälp av Energikontor Syd har vi ambitionen att göra en energigenomgång så vi kan bli mer energieffektiva och öka vår konkurrenskraft. Det handlar om att jobba smart och hållbart, säger Petter Magnusson, VD, delägare och femte generationen Magnusson.
Under alla år har produkter i 100 procent ull varit dominerande hos Klippan Yllefabrik. Huvudprodukterna är plädar och filtar som produceras i den egenägda fabriken i Lettland där alla produktionsprocesser finns under ett tak: spinneri, färgeri, väveri och beredning. I Sverige finns huvudkontoret i Klippan med koncernledning, marknadsföring, design, lager och distribution.
Vi vill bli mer systematiska i vårt arbete och utveckla en prioriteringslista på förbättringar.
Ständiga förbättringar
Vad gäller energianvändningen så har Klippan Yllefabrik de senaste åren minskat energianvändningen vid tillverkningen av en pläd. Mycket till följd av bättre maskiner och processer. Trots det siktar företaget på att göra mer. I arbetet inom Omställningslyftet kommer företaget få rådgivning och stöttning av experter hos Energikontor Syd.
– Vi vill bli mer systematiska i vårt arbete och utveckla en prioriteringslista på förbättringar. Genom att spara energi, jobba smartare och bli ännu mer hållbara så kan vi investera i andra saker som stärker företaget ytterligare, säger Petter Magnusson.
Teodor Kandefelt är projektledare och energiexpert på Energikontor Syd och han ser redan vilka möjligheter som finns hos Klippan Yllefabrik.
- Att energieffektivisera innebär att först se över och förstå sin energianvändning, och sen hitta och vidta åtgärder för att minska denna. Det kan handla om att optimera ventilation, belysning, uppvärmning, isolering och transporter så att all energi används på bästa sätt. Sådant hjälper vi företag med hela tiden. Det är också en fördel att ta hjälp av någon utifrån som ser på verksamheten med nya ögon, säger han.
Mycket om smart energianvändning handlar om beteendeförändringar. I Klippans fall finns det fler mindre insatser som kan spara mycket pengar.
Mer kontroll ger bättre förutsättningar
Nästa steg hos Klippan Yllefabrik blir att analysera företagets lagerlokal med en värmekamera för att se var det ska tätas eller läggas till ett extra glas. Slutligen kommer Energikontor Syd även att utveckla en plan för strukturerat energiarbete i hela verksamheten.
- Det är viktigt med en övergripande plan och policy så att personalen får en förståelse för företagets mål och ambitioner, och framför allt varför vissa åtgärder tas. Då kan Klippan Yllefabrik har den tanken med sig i alla projekt framåt, säger Teodor Kandefelt.
Energirådgivningen är en del av erbjudandet inom Omställningslyftet där små och medelstora företag får företagsanpassat stöd.
Petter Magnusson berättar om tidigare insatser som Klippan Yllefabrik har gjort på energiområdet.
– Vi installerade bland annat en högfrekvenstork i fabriken i Lettland som torkar garnet med radiovågor istället för värme vilket sparade mycket energi jämfört med konventionell torkning. Vi har även bytt ut en ångpanna. Men det var mer planerade investeringar och sådant gör vi löpande som tillverkande företag. Många gånger finns det ju andra smarta sätt att spara energi utan att behöva investera så mycket. Här hoppas vi att experterna hos energikontoret kan hjälpa oss, det kan vara allt från stort till smått, säger Petter Magnusson.
Situationen med de höga energipriserna i Skåne är också en av anledningarna till att Klippan Yllefabrik tittar på hur de kan jobba mer aktivt med energifrågorna på företaget.
- Det är ju inte enbart på grund av kriget i Ukraina som energipriserna har stigit. Elproduktionen i södra Sverige har ju minskat de senaste åren. Vi vill få lite mer kontroll på energiförbrukningen vilket underlättar planeringen i ett företag, och det är vi ju inte ensamma om, säger Petter Magnusson.
Smart att prioritera hållbarhets- och energifrågor
Varje år tillverkas cirka 600 000 plädar hos Klippan Yllefabrik vilket gör företaget till landets största inköpare av ull. Den svenska ullen köps hos fårklippare i Sverige, därefter skickas ullen till ett tvätteri i England och sedan vidare till fabriken i Lettland som sköter resten av produktionen. Tidigare har företaget köpt all ull från Nya Zeeland, men på senare år har den svenska ullen fått ett stort genombrott.
– Vi har lanserat fler och fler produkter i svensk ull vilket har varit mycket uppskattat även på den internationella marknaden. Förutom svensk ull använder vi dessutom mer återvunnen ull i produktionen. Att prioritera hållbarhet och energi i verksamheten är ju ett smart sätt att jobba, det gör företaget mer effektivt på lång sikt och är egentligen inget nytt för oss, berättar Petter Magnusson.
Nyanställningar på gång
Omsättningen i koncernen var cirka 160 miljoner kronor för 2021 och för 2022 uppskattar Petter Magnusson att omsättningen har ökat något. Antalet anställda är cirka 160 personer i Lettland och knappt 25 i Sverige. Cirka 75 procent av försäljningen sker utanför Sverige och sammantaget säljs produkter i ett 30-tal länder med Storbritannien, Tyskland, Danmark, Japan och Sydkorea som de största marknaderna utanför Sverige.
– Vi har fullt upp och har inte märkt av någon lågkonjunktur än så länge. Det har varit en bra start på året vad gäller försäljningen och vi kommer att anställa några extra personer till under året vilket känns kul. Vi har ambitionen att hela tiden utveckla oss som företag och bli ännu bättre på alla områden, avslutar Petter Magnusson.