Kontaktperson
Kathryn Harris
Projektledare
Kontakta KathrynFör svar på frågor som: Hur ökar varierande sötning uppfattad sötma? Hur mycket vikt kan vi ta bort från en kartong innan den blir märkbart mindre lyxig? Hur tjock kan ett skyddande lager innan synligheten märkbart försämras?
Ofta innebär förståelsen av uppfattningen av en produkt förståelse av effekten av en serie små förändringar, antingen direkt - som förändringar i formuleringar, design eller utseende - eller indirekt, som effekten av en kosmetisk produkt eller en behandling.
Kvantifiering av den perceptuella 'skillnaden' mellan provpar gör det möjligt för oss att identifiera bland annat en viktig sensorisk 'position': 'the point of subjective equality' - punkten där två olika prover är effektivt perceptuellt identiska. Det är också ett pålitligt och ofta högre upplösningsmässigt sätt att rangordna prover längs perceptuella skalor, jämfört med attributsättning.
Nyttan med parvis jämförelsemetoder ligger i den enkelhet som resulterar från datan: Det är möjligt att kortfattat kommunicera den perceptuella effekten av viktiga variabler, oberoende av varandra. Dessa metoder arbetar med att identifiera magnituden av stegvisa förändringar i uppfattningen, vilka ofta är icke-linjära, och svaren är lätta att utvärdera i förhållande till fysiska och kemiska egenskaper såsom sammansättning, viskositet, yta, densitet, elasticitet, osv.