Kontaktperson
Perception, tribologi och psykofysik
Leverera önskvärda perceptionsupplevelser till slutanvändare genom ökad förståelse för hur materialegenskaper och processparametrar påverkar hur de känns.
Inköpsbeslut påverkas mycket av den multisensoriska upplevelsen kopplad till produkten. Hur produkten ser ut, smakar, luktar, låter och känns är alla viktiga för en positiv slutupplevelse. Att haptiskt (genom känselsinnet) kunna särskilja produkter gentemot en konkurrents har blivit allt vanligare, och ett sätt som ytterligare kan stärka ett varumärke. Fördjupad förståelse av kopplingen mellan fysiska egenskaper hos material och ytor, processegenskaper och perceptionsupplevelser behövs för att kunna styra upplevelsen hos kund.
Små ändringar kan påverka hela känslan
Små ändringar i kemi eller textur kan användas för att skapa märkbara skillnader i upplevelsen av produkter, särskilt när det gäller känselsinnet. Därför är förståelse av kopplingen mellan fysiska egenskaper och upplevelsen en viktig del i design av olika typer av produkter som på något sätt kommer i kontakt med huden eller händerna, till exempel kosmetik, kläder, papper, bilinteriör, beläggningar och förpackningar. På RISE kan vi hjälpa kunden att förstå vad i din produkt som bör ändras och hur det bör göras för att påverka och styra känselupplevelsen på ett visst sätt. Vi kan även hjälpa kunden att hitta modeller för hur en perceptionsupplevelse kan förutbestämmas utifrån instrumentella mätningar.
Vår metod för att utveckla perceptuella upplevelser
På RISE har vi gedigen kunskap och expertis inom ytanalys, inkluderat fysikalisk och kemisk karakterisering, statistik, mätningar av hudens egenskaper, tribologi, kvantifiering av perceptuella attribut samt experimentell försöksdesign. Vår tvärvetenskapliga strategi bygger på dessa kunskaper för att karakterisera relevanta fysikaliska och kemiska egenskaper som kan kopplas till den mänskliga upplevelsen av produkten vid dess användning.
Om ni jobbar med oss kan vi skapa verktyg som kan hjälpa er att förstå vilka perceptuella upplevelser som är viktiga och hur ni kan styra, kontrollera och prediktera dem i er produktutveckling. Vi genomför skräddarsydda projekt utifrån er frågeställning kopplat till att kunna styra haptiska egenskaper i syfte att leverera en önskad känsla hos kund.P