Hoppa till huvudinnehåll
Search
Menu

Att kartlägga produkter - sensoriskt

Skillnader i (t.ex.) smak, lukt och känselsinnen påverkas av många faktorer med varierande styrke beroende på produkt och kontext. Vi reder ut vad som är viktigast, när, och varför.

Kanske vill du förstå hur en ny produkt uppfattas i förhållande till dina befintliga produkter, vill ha en referenspunkt mot andra tillgängliga produkter inom samma kategori, eller är nyfiken på vilka sensoriska aspekter som mest påverkar differentieringen inom en produktgrupp.

I dessa fall är det ofta svårt att i förväg identifiera de viktigaste egenskaperna eller attributen som driver perceptuella skillnader. Genom att skaffa en perceptuell karta över en produktfamilj är det inte bara möjligt att se vilka produkter som är mest nära kopplade till varandra, utan också att dra slutsatser om de bästa beskrivningarna för dessa skillnader, och det finns teoretiskt sett ingen begränsning för antalet "dimensioner" som kan framträda.

Dessa beskrivningar kan vara vad som helst - visuella aspekter, smaker, texturer, mjukhet, upplevd värde, vikt, grovhet - men med en kombination av erfarenhet och laboratoriekarakterisering är det ofta möjligt att tilldela betydelse åt de perceptuella dimensionerna.

Mer information

MDS.pdf (pdf, 114.4 MB)

Elizabeth Hörlin

Kontaktperson

Elizabeth Hörlin

Forskare/Projektledare

+46 10 516 65 66

Läs mer om Elizabeth

Kontakta Elizabeth
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.

Kontakt

Hittar du inte det du söker eller är du nyfiken på hur vi kan hjälpa dig?

Skicka meddelande
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.