Kontaktperson
Kathryn Harris
Projektledare
Kontakta KathrynHuruvida en kund gillar en produkt eller inte är ett mycket personligt beslut baserat på en mängd faktorer av varierande betydelse. Av denna anledning kan det vara mycket svårt att förutse.
Men, med smart experimentell design och lämplig statistisk analys kan vi leta efter samband antingen mellan andra sensoriska deskriptorer, eller mellan materialegenskaper, och den övergripande tendensen hos en grupp att gilla en produkt.
Här kan resultaten ta formen: "Om en produkt beskrivs som "X", finns det en tillhörande förväntad ökning av 'liking' med Y-enheter." På så sätt kan den relativa betydelsen av sensoriska attribut för produktuppskattning bedömas, och de attribut som har en negativ inverkan på tyckandet kan identifieras.
Naturligtvis kan även sambandet mellan hedoniska mått och mekaniska och kemiska egenskaper hos en provuppsättning undersökas.
Kvantitativa och kvalitativa metoder kan fungerar bra tillsammans för att bilda en mer komplett bild av vad njutning innebär i komplexa sammanhang som att laga mat, att äta eller att shoppa.