Kontaktperson
Stefan Molnar
Forskare
Kontakta StefanDe senaste åren har intresset för dialog inom byggsektorn vuxit sig stort. Allt fler privata och kommunala aktörer i Sverige har börjat använda sig av digitala spel i dialogsammanhang. Det är dock ont om såväl forskning som utvecklingsarbete på området - något som RISE ville åtgärda genom initiativet Digilog.
Digitala spel har använts i medborgardialog i flera decennier, och har på senare tid blivit alltmer populärt som verktyg inom stadsutveckling. Det har utförts viss forskning på ämnet som, tillsammans med praktiska erfarenheter, indikerar att spel kan vara ett sätt att motivera till deltagande såväl som att stimulera till lärande om stadsutveckling. Ändå är det mycket vi inte vet om fördelarna, nackdelarna, förutsättningarna och hindren för användning av digitala spel i detta sammanhang.
För att spel bättre ska kunna bidra till stadsutvecklingsprocesser är det viktigt att såväl kunskapsunderlag som metodik stärks, varför RISE under 2018 startade initiativet Digilog. Inom ramen för Digilog genomfördes ett förstudiearbete med målet att sammanställa den kunskap som redan finns på området, identifiera kunskapsluckor samt initiera framtida utvecklingsarbete. Förstudien resulterade bland annat i en forskningsöversikt som är tillgänglig för alla som vill läsa mer om ämnet. Under förstudien påbörjades även arbetet med att bygga ett konsortium tillsammans med övriga relevanta aktörer, för utveckling av projekt på området.
Digilog
Avslutat
Västra Götalandsregionen
Koordinator och projektledare
2018-2019
Spelläraren, Göteborgs Stad
Stefan Molnar Erik Einebrant Magnus Eriksson Peter Ljungstrand