Kontaktperson
Kristina Andersson
Senior forskare/Rättslig expert
Kontakta KristinaImmersiv teknik skapar en digital miljö som en person kan interagera med baserat på olika intryck som ljud, känsel, syn och lukt. I detta projekt undersöker vi hur tekniken kan användas i utbildningen genom att erbjuda interaktiva, realistiska övningsmoment oberoende av plats i veterinärutbildningen och offentlig kontroll i samband med slakt.
Offentlig upphandling av immersiv teknik
Immersiv teknik har många lovande användningsområden. Inom utbildning kan en användare kliva in i en tredimensionell värld som tillhandahåller interaktiva övningsmoment. De pedagogiska momenten kan efterlikna verkligheten på ett trovärdigt sätt samt tillgängliggöra mer utbildning oberoende av tid och plats. Det är också möjligt att öva på momenten om och om igen med mindre resursanvändning. En förutsättning för att åstadkomma detta är att det finns leverantörer som kan skapa innehållet till denna 3D värld och leverera tekniken till användarna på ett tillräckligt smidigt och ekonomiskt hållbart.
Vi vill i detta projekt utforska hur immersiv teknik kan användas i akademiska grundutbildning som leder till veterinärexamen, samt för fortbildning och vidareutbildning av personer som arbetar med offentlig kontroll i samband med slakt och vilthantering. För att nå dit behöver tekniken upphandlas. Förenklat är upphandling ett hjul med tre delar. Den första delen handlar om att förbereda upphandlingen. Den andra delen handlar om att genomföra upphandlingen och den tredje delen handlar om att utvärdera upphandlingen för att sedan börja om på nytt. Vårt projekt är en förstudie där fokus huvudsakligen ligger på den första delen i upphandlingshjulet där teknik, organisation och policy står i centrum. Följande forskningsfrågor har identifierats.
Teknik: Hur långt framme är tekniken, vilka leverantörer finns, vad kostar tekniken och hur kan den användas i utbildningssyfte för detta ändamål (hårdvara och mjukvara)? Hur kan tekniken möta organisationens behov utifrån funktionskrav alternativt tekniska krav? Hur säkerställa att tekniken är effektiv och trygg att använda på lika villkor för kvinnor och män? Hur kan kravställan ske utan att denna blir föråldrad pga. snabb teknikutveckling? IT-säkerhet behöver också utredas då data är Klass 2.
Organisation: Vilka behov har myndigheterna som kan mötas med immersiv teknik t.ex. utifrån resiliens? Vilka delar av myndighetens organisation behöver aktiveras? Hur påverkas kraven för att få examen och kursplaner vid övergång till immersiv teknik dvs slopa eller ändra krav på fysisk närvaro på en viss plats? Hur säkerställa bibehållen kvalitet i utbildningen vid övergång till immersiv teknik? Finns det andra alternativ för att möta myndigheternas behov?
Policy/regelverk: Vilka regler gäller för immersiv teknik? Går det att gå över till digital undervisning i stället för fysisk dito? Vilket upphandlingsförfarande är lämpligt? Hur kan innehållet i upphandlingsunderlaget se ut utifrån villkor, kriterier och krav? Immersiv teknik innebär att frågor om personlig integritet/etik samt hur datadelning ska gå till behöver utredas. Hur hantera risker t.ex. utifrån cybersäkerhet och krav på god arbetsmiljö? Hur kan olika moment eventuellt spelas in och sparas i olika system för examination?
Upphandling av immersiv teknik
Pågående
Koordinator
1 år
1 miljon SEK
Sveriges lantbruksuniversitet, Livsmedelsverket
Kristina Andersson Victor Kardeby Petter Wannerberg Anna Rydberg