Kontaktperson
Sandro Benz
Projektledare
Kontakta SandroRESCHOOL bidrar till att höja förmågan hos energigemenskaper att bidra till omställningen och miljömässiga hållbarhetsmål. Genom ökad förståelse och förbättrade verktyg förstärks beteendemönster som kan leda till mer effektiv och ändamålsenlig energianvändning.
Syfte och mål
Projektet RESCHOOL (kort för "Strategies and tOOls for Incentivization and management of flexibility in Energy Communities with distributed Resources") utvecklar verktyg som gör det enklare för energigemenskaper att producera, lagra och dela förnyelsebar energi. Syftet är att underlätta för energigemenskaper att bli aktiva deltagare i flexibilitetsmarknaden i samarbete med andra aktörer i energisystemet.
I RESCHOOL projektet samlas en bred kompetens och ett deltagande som skapar förutsättningar för att projektets mål uppnås. I konsortiet deltar 16 partners från 7 europeiska länder och 4 pilot-energigemenskaper i 4 länder (inkl. en i Hammarby Sjöstad, Stockholm).
Utmaning
För närvarande står energisektorn för 72% av EU:s växthusgasutsläpp. För att nå hållbarhetsmålen som förhandlats fram inom EU:s gröna giv krävs en snabb omställning till fossilfria och förnybara energikällor, men också till en effektivare energianvändning. Befintliga åtgärder på nationell nivå är här otillräckliga, och ett stort ansvar faller istället på medborgare och lokala aktörer. En mer aktiv roll och direkt deltagande av konsumenter (sk. prosumenter) i energivärdekedjan behövs; och detta kräver ett samarbetsinriktat och aggregerat agerande. Dessutom måste EU:s medlemsstater minska sitt beroende av importerade energiresurser, vilket innebär en betydande omvandling för att hantera den flexibilitet som krävs av en ökning av lokala förnybara energikällor.
Lösning
För att stödja denna omvandling av energisystemet infördes sk. ”Clean Energy for all Europeans package (CEP)”. Dess mål är att förbättra funktionen och utformningen av Europas energimarknader och system, så att de blir smartare, mer decentraliserade och flexibla, samt att det kan integreras större mängder förnybar energi. Som en del av CEP etableras nya marknadsaktörer som kallas “aktiva kunder/konsumenter och medborgare” och “energigemenskaper”.
RESCHOOL fokuserar på att stärka energigemenskaper som relevanta energiaktörer i energivärdekedjan, inte bara som kollektiva självkonsumenter utan också som flexibilitetsleverantörer och prosumenter. En betydande aggregering av heterogena energitillgångar som inkluderar produktion (t.ex. solel, Power-to-X, kombinerad värme- och kraftproduktion CHP), lagring (t.ex. batterier, termisk) och styrbara laster (t.ex. värmepumpar, smart elbilsladdning etc.) erbjuder enorm potential och öppnar för deltagande av energigemenskaper som betydande aktörer i program för flexibilitetsefterfrågestyrning.
Förväntad effekt/nytta
Energigemenskaper fokuserar på att göra en positiv inverkan på miljön genom att investera i lokala förnybara energikällor och andra rena energitekniker, och sedan konsumera, lagra eller sälja den energi de producerar. RESCHOOL har som mål att bidra till att energigemenskaper deltar på lika villkor som befintliga aktörer i fungerande elmarknader och engagerar sig i individuell och kollektiv egenförbrukning.
RESCHOOL
Pågående
Deltagare, arbetspaketsledare och taskledare
42 månader
€ 6,12 million (ca. SEK 70 million)
University of Girona (UdG), University of Stavanager (UiS), Utrecht University (UU), Bamboo Energy S.L. (BBEN), European Renewable Energies Federation (EREF), European Science Communication Institute GmbH (ESCI), KM0 Energy S.L. (KM0), Resourcefully Consulting (RESF), ElectriCITY Innovation (ELEC), Collective Energy (COEN), Centre for Research and Technology Hellas (CERTH), OpenRemote (OR), City of Amsterdam (AMS), Municipality of Girona (DdG), LocalLife (LCLF)
Webbplats RESCHOOL projektetRESCHOOL på LinkedInRESCHOOL på Twitter/X
Dr. Joaquim Melendez Frigola, University of Girona (UdG)
Sandro Benz Maria-Angeliki Evliati Rodi Jolak Zohreh Ranjbar Sachiko Muto Lars Rasmusson Ahmad Al-Shishtawy Yelena Vardanyan Martin Warneryd Piotr Tomaszewski Håkan Cavenius
Webbplats RESCHOOL projektet