Kontaktperson
Robin Olsson
Senior forskare
Kontakta RobinProjektet "LH2-Tanks" syftar till att utveckla lätta komposittankar för flytande väte till framtidens fossilfria flyg. Utmaningen är bland annat de extremt låga temperaturerna och de stora deformationer och spänningar de orsakar. Projektet inkluderar materialprovning, modellutveckling, dimensionering och tillverkning av tankar.
Vätgas är ett lovande bränsle för fossilfritt flyg, men måste lagras i flytande form vid extremt låg temperatur för att ge tankar med tillräckligt låg vikt och volym. Syftet är att utveckla tekniken för sådana tankar till Europas flygindustri.
Den låga temperaturen (-253°C) orsakar stora temperaturspänningar och deformationer i materialet, som måste beaktas vid dimensioneringen. Materialets förändrade egenskaper vid låga temperaturer måste också mätas upp. Projektet omfattar materialprov, dimensionering, tillverkning och provning av två demonstratortankar.
Kompositmaterial av kolfiberförstärkt plast medger lätta tankar lämpliga för flyget. För att förhindra att temperaturspänningarna ger sprickbildning krävs mycket tunna kompositskikt som tillverkas av det svenska företaget Oxeon, samt att fibrerna orienteras på rätt sätt.
Innehåll i projektet, samt tidigare relaterade projekt. (pdf, 346.06 kB)
LH2-Tanks
Avslutat
Koordinator
24 månader
9,6 Mkr
Oxeon AB tillverkar kompositmaterialet TeXtreme som används i tankarna, Chalmers studerar vätgasdiffusion genom tankens väggar och utför designstudier, Linköpings Universitet bidrar med studier av materialets utmattning, KonveGas AB studerar möjligheter till framtida serieproduktion av gastankar
Energimyndigheten är huvudfinansiär till projektet inom "Fossilfritt flyg 2045", Oxeon AB medfinansierar projektet genom eget material och arbete.
Robin Olsson Erik Marklund Jocke Pettersson Runar Långström Henrik Dykhoff Dimitra Ramantani