Publikationer och rapporter om lärande i arbetslivet
Lär dig mer genom vår forskning och omvärldsbevakning!
Här samlar vi rapporter och diverse publikationer från RISE forskning och projekt som kretsar kring lärande på arbetsplatsen. Allt material på denna sida är kvalitetsgranskat, öppet för spridning och nedladdningsbart.
Forskningsöversikt - Lärande i arbetslivet: motivation, digitalisering och effekter
Rapporten är en tvärvetenskaplig forskningsöversikt som tagits fram inom ramen för projektet Digital pedagogik och kompetensutveckling för industrin. Projektet leds i sin helhet av RISE Research Institutes of Sweden, tillsammans med Teknikföretagen och IF Metall som partners i gemensam styrgrupp. Cecilia Bjursell på Encell – Nationellt centrum för livslångt lärande fick uppdraget att gå igenom tidigare forskning utifrån den gemensamt formulerade frågan: ”Hur behöver lärinsatser i arbetslivet designas - för att skapa lust till ökat och digitalt skalbart lärande som engagerar många och ger påvisbar effekt?”
Läs rapporten här!
Omvärldsrapport - så kan du inkludera dina medarbetare i framtidsplanering
Världen förändras i allt snabbare takt, där klimatförändring och den accelererande teknologiska utvecklingen i allt högre grad kommer påverka hur vi lever i framtiden. Trender och utvecklingar ger nya förutsättningar för människors vardag, där ny teknologi kan förändra allt ifrån hur vi tar oss mellan platser, till hur vi interagerar med andra människor och världen i stort. Även arbetslivet kommer beröras, där hållbarhetsaspekter kommer bli mer centrala delar av olika företags verksamhet och där detta för med sig nya rutiner och arbetssätt. I kombination med utökad digitalisering och automatisering kan det här förändra många arbetsuppgifter i grunden. Rapporter har visat på hur en ökad automation kan ställa om arbetsmarknaden och skapa krav på nya kompetenser hos anställda (McGuiness, et al, 2019; McKinsey Global Institute, 2018). För att möta utvecklingen behöver människors kunskap och kompetens utvecklas i takt med omvärlden – här ligger utmaningen i att skapa en förståelse för vilka kompetenser som blir viktigare framgent, och likväl vilka som blir mindre relevanta. Allt det krävs för att kunna skapa en förändring mot kompetensutveckling i linje med omvärldens krav.
Den här artikeln undersöker vilka grupper som traditionellt har varit med och tagit fram bilder av och planerat för framtiden. Den går också vidare in på framväxten av mer inkluderande processer inom framsyn och vikten av att förankra förändringsprocesser hos de individer och grupper som främst kommer påverkas av en förändrad omvärld. Avslutningsvis föreslås en process för att inkludera produktionsarbetare i den framsynsprocess som behövs för att skapa förståelse för framtidens arbetsliv, och förstå mer kring de kompetensbehov och lärinsatser som behövs på vägen.
I filmen nedan kan du se ett framtidsscenario vi har jobbat med från RISE för att inkludera andra i lärande och i rapporten finns hela processen för hur du kan jobba med framsyn beskriven.
Omvärlden förändras (pdf, 750.91 kB)