Kontaktperson
Jun Niimi
Forskare
Kontakta JunKonsumentens upplevelse, gillande och köpbeslut är nyckelfaktorer för en framgångsrik produkt. Genom att ta in konsumentens upplevelser i alla faser av produktutvecklingen skapas en mer effektiv och lyckad process. På RISE arbetar vi med flera olika typer av konsumenttester av smak och doft för att förstå hur din produkt upplevs!
Förståelsen för konsumenters tankar, resonemang och uppfattning om en produkt kan användas i olika steg i produktutvecklingen. Insikterna kan användas tidigt i produktutvecklingen för att skapa förståelse för smak och textur, skapa nya produktvarianter, få insikter om dina kunder, din marknad och ringa in de viktigaste konkurrenterna, eller i slutet av processen för att avgöra om din produkt föredras framför konkurrenterna eller om något annat i relation till din produkt bör förändras.
För att träffa rätt med smak, doft, konsistens och utseende på din produkt är det viktigt att förstå vad konsumenten förväntar sig och önskar från produkten. Genom att tidigt få med konsumentens upplevelser kan utvecklingsprocessen effektiviseras.
RISE har många års erfarenhet av olika typer av både kvantitativa och kvalitativa metoder anpassat för olika delar i produktutvecklingsprocessen. Analyserna kan med fördel kombineras med sensoriska analyser och analytisk panel eller instrumentella mätningar.
Vår expertis har många års erfarenhet av att arbeta med livsmedel, läkemedel och hygienprodukter men metoderna är även applicerbara på andra typer av produkter.
Vi erbjuder:
Bor du i Göteborgs- eller Stockholmsområdet och vill gärna delta som deltagare i konsumentstudier?