Kontaktperson
Marcus Klasson
Forskare
Kontakta MarcusNudging, eller puffar, är en metod för att skapa beteendeförändring! Genom olika nudgeverktyg kan du underlätta för dina användare eller konsumenter att göra bättre val – hållbarare, säkrare och nyttigare. Vi kan hjälpa dig att hitta rätt nudgeverktyg som passar just din produkt eller miljö!
Nudging är en metod som innebär att man påverkar val utan att begränsa valmöjligheterna, genom att göra det enklare och snabbare att göra ett bättre val, eller genom att placera information som hjälper användaren att bedöma sina val på den plats där de gör valet. Ett exempel kan vara att placera sallad först på en buffé, eller att ge användarna en kortfattad varning när ett mail flaggats som misstänkt. Man kan fortfarande äta bara kött eller klicka på länken i mailet, men då har man gjort ett genomtänkt val att göra detta. Målet är att skapa en beteendeförändring utan tvång eller ekonomiska påtryckningar. Genom nudgingmetoder kan ditt företag stärkas i sin miljöprofil, genom exempelvis minskat matsvinn, eller införa säkrare beteenden.
Utmaningar som måste lösas är hur en förenkling kan genomföras på bästa sätt? Hur kan information ordnas och presenteras för att underlätta ett smartare val? Det finns en rad olika nudgingverktyg för detta idag, men allt passar inte alla. RISE hjälper dig att identifiera passande strategier för att tillsammans skapa förändring på ditt företag!