Kontaktperson
Charlotta Löfström
Forskare
Kontakta CharlottaProjektet syftar till att öka konsumtionen av svenska blåmusslor i Sverige och musslans andel av livsmedelsinköp på den svenska marknaden. En konsumentförpackning anpassad för svenska dagligvaruhandel tas fram och vi undersöker vad som krävs för att svenska blåmusslor ska vara tillgängliga året om.
I Sverige konsumerar vi jämförelsevis lite musslor i jämförelse med andra europeiska länder.
Intresset för blåmusslor har ökat de senaste åren men tyvärr har detta inte påverkat mängden musslor som konsumeras i Sverige i någon större skala. För att öka den svenska konsumtionen av musslor behövs insatser göras för att lyfta musslans positiva egenskaper som livsmedel samt göra dem tillgängliga för konsumenten på ett annat sätt än vad som görs idag.
En stor skillnad mellan Sverige och resten av Europa är var musslorna säljs samt hur de är förpackade. En mycket stor andel av musslorna i Europa säljs via dagligvaruhandeln i konsumentanpassade förpackningar och finns således tillgänglig för konsumenten i en mycket större utsträckning jämfört med Sverige. I Sverige säljs musslor främst via fiskbilar och i speciella fiskaffärer.
Nya svenska musselprodukter i Sverige
Avslutat
Projektdeltagare
2 år
Europeiska fonden för landsbygdsutveckling
Charlotta Löfström Tim Nielsen Ingela Persson Unn Tjörnstrand