IDOSUSCON: en fallstudie om köttsubstitut och psykologi
IDOSUSCON är ett FORMAS- finansierat projekt som fokuserar på förståelse för vad som hindrar konsumenter att övergå till vegetabiliska proteinprodukter.
För att åstadkomma en mer hållbar livsmedelskonsumtion är det av vikt att konsumenter minskar sin köttkonsumtion till förmån för vegetabiliska alternativ. De senaste tio åren har köttkonsumtionen stabiliserats men efter den oavbrutna ökningen de föregående 50 åren så är köttkonsumtionen fortfarande hög.
Tidigare studier visar att hinder för en minskad köttkonsumtion kan separeras i tre typer:
- emotionella hinder: hur vi känner för produkten och det sociala sammanhanget
- kognitiva hinder: hur vi tänker kring produkt och den information som ges om produkten
- sensoriska hinder: hur produkten smakar, doftar och passar in i ätupplevelsen
Syftet med IDOSUSCON är att med köttsubstitut som en fallstudie, genomlysa olika hinder hos konsumenter för att övergå till en ökad andel vegetariska alternativ.
Genom ett tvärvetenskapligt angreppssätt inkluderandes ekonomi, psykologi samt sensorik avser vi skapa en mer holistisk bild av de hinder som möter konsumenter.