Hoppa till huvudinnehåll
Search
Menu
-

Konsumentens Emotionella Hinder

I detta projekt utfördes fokusgruppsdiskussioner kring köp, lagring och konsumtion av kött och köttsubstitut för att ta reda på vad det är som hindrar människor från att byta ut kött mot mer hållbara produkter.

En viktig livsstilsförändring som människor kan göra för att minska sin miljöpåverkan är att minska köttkonsumtionen. Kött är dock fortfarande en av de viktigaste komponenterna i många människors kost och vissa konsumenter är ovilliga att ändra på det.

Köttsubstitut, om de accepteras som lämpliga ersättare för kött, kan erbjuda ett lämpligt alternativ utan att konsumenterna känner sig missnöjda. Syftet med den här studien var att identifiera psykologiska hinder för att minska köttkonsumtionen och öka användningen av köttsubstitut bland svenska konsumenter.

Fyra huvudteman identifierades genom tematisk analys: osäkerhet, skepticism, hälsa, och identitet. Dessa diskuteras i relation till tidigare arbete med hindren för att minska köttkonsumtionen. Strategier för att kommunicera köttets miljöpåverkan till konsumenter och genomföra förändringar genom beteendemässiga intervention övervägs.

 

Här kan du läsa artikeln.

Elizabeth Hörlin

Kontaktperson

Elizabeth Hörlin

Forskare/Projektledare

+46 10 516 65 66

Läs mer om Elizabeth

Kontakta Elizabeth
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.

Penny Bergman

Kontaktperson

Penny Bergman

Marknadschef

+46 70 526 57 40

Läs mer om Penny

Kontakta Penny
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.