Kontaktperson
Nina Melander
Forskare
Kontakta NinaDen amerikanska, globala, detaljhandelskedjan Walmart publicerade i somras en uppdatering på sin hemsida om att de minskat sitt kemiska fotavtryck av ”särskilt farliga kemikalier” med 17%, under åren 2017-2020. Detta motsvarar en utfasning av 16,5 miljoner kg farliga kemikalier i kosmetika, personlig vård, rengöringsmedel, husdjurs- och babyvårdsprodukter i USA.
Kemiskt fotavtryck innebär att man beräknar den totala vikten av särskilt farliga kemikalier som används av ett event, en organisation, service, byggnad eller produkt. Det kemiska fotavtrycket kan användas för att mäta hållbarhetsmål över tid, vilket den amerikanska, detaljhandelskedjan Walmart har gjort och dessutom överträffat sin målsättning. ”Vi uppnådde vårt mål före måldatum genom en kombination av ändrat sortiment, omformulering i produkter och genom att påverka förändringar i konsumentköp” säger Walmart på sin hemsida.
Med sitt breda sortiment och tusentals butiker kan företaget ha en signifikant påverkan på varors kemikalieinnehåll. Organisationen Toxic Free Future, en ideell forsknings- och opinionsbildningsorganisation, har utifrån Walmarts arbete tagit fram viktiga policyrekommendationer för att ytterligare förbättra och utöka kemikaliearbetet. De uppmanar Walmart att sätta ett mål om 50% minskat kemiskt fotavtryck för de kommande fem åren, och att leverantörerna ska utvärdera alternativ för att säkerställa att substituten verkligen är säkrare. Walmart bör även fortsätta med omformulering av produkter och utöka målsättningen till att omfatta ytterligare kemiskt intensiva produktkategorier, men också särskilt viktiga klasser av kemikalier – som PFAS i textil, livsmedelsförpackningar samt farliga flamskyddsmedel i elektronik.
"Walmarts framsteg visar att data och teknik finns för att beräkna återförsäljares kemiska fotavtryck. Tekniken används av många konkurrerande återförsäljare för att kontrollera efterlevnad av satta krav och mål”, säger Cheri Peele, senior projektledare på Toxic-Free Future. "Frågan är nu, kommer andra återförsäljare att göra som Walmart; sätta offentligt tillgängliga, kvantifierbara mål för att spåra och minska sitt kemiska fotavtryck?"
Toxic-Free future leder ett marknadsomvandlingsprogram som heter ”Mind the store” med syfte att utmana återförsäljare att minska mängden giftiga kemikalier och ersätta dem med säkrare alternativ. Genom programmet publiceras återförsäljarrapporter, som jämför och betygsätter stora återförsäljare efter deras kemikaliepolicys. I senaste återförsäljarrapporten rankades Walmart bland de sex bästa återförsäljarna, vilket även inkluderar Apple, IKEA, Sephora, Target och Whole Foods. I samma analys visade sig 12 företag (av 50) få underkänt betyg, exempelvis 7-Eleven, 99 Cents Only Stores, Circle K, Burger King, Starbucks och Subway.
Läs mer om Walmarts kemikaliearbete