Ny modern utbildningsmetod sparar tusentals arbetstimmar i Helsingborg
Vård- och omsorgsförvaltningen inom Helsingborgs stad ville hitta ett sätt att modernisera delegeringsutbildningen för läkemedelshantering genom att använda e-learning. Tidigare har man använt gammaldags ”katedersundervisning” där medarbetare samlas för att lyssna på föreläsningar i en lärosal, vilket sedan följs av ett kunskapstest samma dag. Staden genomförde ett pilotprojekt där man istället lät 300 medarbetare göra utbildningen digitalt, där användare kunde logga in när dom ville för att gå igenom materialet och sen ta kunskapstestet när de var redo. Projektet har visat att staden kan spara tusentals arbetstimmar varje år genom att använda e-learning, och en upphandling sker nu för att hitta en leverantör som kan hantera en sådan lösning för mer än 2 000 fasta användare.
Nyttoeffekter
Nyttor för medarbetarna: Mer frihet att göra utbildningen när det passar individen, och mer tid att ta till sig materialet. Resultatet som vi kunde se då vi började vår implementering var att antalet personer som inte klarade vår uppföljningsutbildning i läkemedelshantering på första försöket minskade från 30% till 14%.
Nyttor för verksamheten: Sparar tusentals arbetstimmar varje år, och ger avdelningar ökad möjlighet att flexibelt planera kompetensfrämjande utbildningar.
Nyttor för samhället: Högre kvalitet på vården och mer tid mellan kund och personal.
Verksamhet: Vård- och omsorgsförvaltningen, Helsingborg stad
Användare: Omvårdnadspersonal och sjuksköterskor
”Vi ville hitta ett nytt sätt att arbeta med våra delegeringsutbildningar och komma ifrån det gamla systemet där man bara nöter in en text”säger Marcus Pellinen, projektledare på vård- och omsorgsförvaltningens kvalitetsenhet i Helsingborg.
Behov & Utmaningar Omvårdnadspersonal måste gå delegeringsutbildningar varje år för att kunna jobba säkert med olika läkemedel och sjukvårdsprocesser.
I Helsingborg stad tar uppföljningskursen i delegeringsutbildningen för läkemedelshantering upp över 4 200 arbetstimmar varje år under det nuvarande systemet, som kräver att medarbetare lyssnar på föreläsningar i tre timmar. Dessutom kräver det mycket transporttid och ökade kostnader för vikarier.
– Vi behöver kunna ge utbildning där våra medarbetare befinner sig så man inte är beroende av plats och tid, säger Marcus Pellinen.
Under det nuvarande systemet tar man även kunskapstestet på en gång efter undervisningen, vilket kan vara svårt för medarbetare som har läs- och skrivsvårigheter eller kommer från andra länder och inte har svenska som modersmål.
Lösning & Funktion
För att kunna göra delegeringsutbildningen mer effektiv gjorde kommunen ett testprojekt där man istället spelade in filmer som går igenom det material som all omvårdnadspersonal måste kunna. Den individuella medarbetaren kunde då logga in och titta på filmerna när det passade deras eget schema. Filmerna visar även upp hur man ska ge olika läkemedel, vilket gör att informationen blir lättare att ta till sig än om det bara presenteras i textformat.
Pilotprojektet var designat så att medarbetarnas kunskaper först validerades genom ett diagnostiskt test där man var tvungen att få samtliga rätt innan man kunde genomföra ett slutgiltigt kunskapstest som tog ungefär 20 minuter. Medarbetaren hade bara ett försök att klara provet, och fick man underkänt var man tvungen att gå på ett seminarium där man fick mer individuell utbildning.
Runt 300 medarbetare deltog i pilotprojektet, och en upphandling pågår nu för att hitta en e-learning plattform som kan användas av alla medarbetare inom vård- och omsorgen, samt även personal inom ekonomi, administration och ledning.
Ekonomi
Då vård- och omsorgsförvaltningen befinner sig i en upphandlingsprocess för en e-learningplattform kan de inte ge en exakt prognos för vad projektet kommer kosta, men utgifterna för pilotprojektet bestod till största del av licenskostnader för användarna, säger Marcus Pellinen. En användare kostar mellan 60 och 90 kronor per år, men besparingarna man gör när det gäller arbetstimmar är betydligt större.
Det är svår att räkna in i kronor då medarbetarna utbildar sig på den egna arbetsplatsen. Således är det svårt att beräkna den totala arbetstiden som läggs på de utbildningar som finns i systemet. Vi tror dock att vi lyckats reducera totaltiden för utbildningarna, samt att flexibiliteten för kunskapsinhämtning har ökat vilket främjar verksamhet, medarbetare och kunder.
-Det är väldigt kostnadseffektivt. Om man halverar tiden man lägger på varje utbildning har man ju gjort en enorm besparing av arbetstid som vi kan omfördela till mer kundnära insatser. Samtidigt ger det oss utrymme för att växa i framtiden, säger Marcus.
Processen
Testprojektet utfördes mellan januari och mars 2016, men arbetet för kommunen började runt sex månader tidigare. Först hölls möten med leverantören av plattformen för att diskutera vilka metoder som skulle fungera bäst och hur man kunde anpassa systemet för det sätt som kommunen vill arbeta på. Sen bildades två olika team inom vård- och omsorgsförvaltningen, ett som fokuserade på själva utbildningen och hur man skulle presentera materialet, och ett som jobbade mer utifrån ett helhetsperspektiv om hur systemet kunde bli så lättillgängligt som möjligt för medarbetarna och matchas med nuvarande arbetsprocesser.
Fördjupning i nyttoeffekter
Den mest mätbara effekten av att använda e-learning är tidsbesparingen som görs. Istället för att lägga en halvdag på att gå på den traditionella undervisningen kan användare nu göra hela utbildningen på sammanlagt en timme, och den tiden kan även delas upp över flera dagar. Filmerna som utgör själva utbildningen har en sammanlagd längd på cirka 22 minuter, och det slutgiltiga kunskapsprovet tar ungefär lika lång tid. Det diagnostiska provet som gjordes innan det slutgiltiga testet tog cirka 10-15 minuter och fick göras hur många gånger som helst. Systemet gör att medarbetare enkelt kan planera när man vill göra utbildningen på sin egen arbetsplats, utan att behöva resa någonstans.
Liknande tidsbesparingar kan även göras för andra delegeringsutbildningar för sondmatning, syrgas, insulin, etc.
– Ambitionen är att ha så många utbildningar som möjligt på e-learning plattformen, säger Ulrika Fridolf.
Samtidigt får de olika avdelningarna möjlighet att schemalägga utbildningen av sin personal på ett sätt som passar deras egna behov. I slutändan är det sen upp till den individuella medarbetaren att faktiskt göra själva utbildningen, vilket förvaltningen menar leder till en ökad ansvarskänsla.
– Vi blir en än mer modernare arbetsgivare när vi ökar medarbetarnas egenansvar. Om man känner att man leder sig själv skapar det värde. Tidigare fick man allt serverat, nu måste man ta lite mer egenansvar för att planera när man ska göra sin utbildning och ta till sig materialet. Det är mer attraktivt att arbeta på det sättet när man får ta sitt eget ansvar för att utvecklas som individ, säger Marcus Pellinen.
Med digital undervisning kan en person även gå över materialet flera gånger om det behövs, vilket kan vara viktigt för personal som har svenska som andra språk eller som har läs- och skrivsvårigheter.
Uppdateringar som gjorts
- En tid efter det att fallstudien gjordes, blev upphandlingen klar och man körde igång med en lärplattform för medarbetarna. Det har överlag fallit väl ut och hanterar cirka 3000 personer och har idag nio olika utbildningar för i första hand omvårdnadspersonal men till viss del även legitimerad personal.
- Nyttorna är idag ungefär detsamma som då, för medarbetarna innebär det att dom i större grad kan planera sin tid för att göra sina utbildningar. Genom material och övningstest kan dom förbereda sig väl inför slutprovet. Gången för utbildningen är tydlig. Genom systemintegration behöver man idag inte uppge användarnamn och lösenord för att logga in, utan alla medarbetare landar automatiskt i systemet inom ett par veckor efter det att deras anställning är klar i personalsystemet. Alla som utbildar sig i systemet får samma information och kunskap.
- När det gäller nyttan för verksamheterna så innebär det en viss ökad administration runt utbildningarna för legitimerad personal, en grupp som redan idag har mycket på sitt bord men det pågår ett ständigt arbete runt detta bland utbildningsgrupp och systemförvaltare. Men tidsvinsterna i att utbildningarna och slutproven görs ute i verksamheterna är fortfarande ändå stora. Systemet finns dessutom som en väl fungerande app så verksamheterna är inte fast i att man måste ha en dator för att göra utbildningen utan man kan göra det på mobilen eller en surfplatta.
- System för E-learning utvecklas ständigt och det tillsammans med den stora massan av personal som ska hanteras kräver att det finns en tydlig arbetsgrupp och ägare av de olika utbildningarna. En lärdom man nu tar med sig in i det nya e-learning-system som kommer att implementeras under 2020.
- Någon analys av nyttan har inte gjorts.
- Har ni satsat på fler digitala lösningar? Veronica Jonsson jobbar på en relativt nybildad avdelning på vård och omsorgsförvaltningen som heter Avd. för digitalisering och välfärdsteknik där hon arbetar som välfärdstekniker/systemförvaltare tillsammans med verksamhetsutvecklare, andra systemförvaltare och projektledare. Där arbetar de tillsammans för att stärka den digitala mognaden och implementera digitala lösningar tillsammans med verksamheterna. Det ska inte bara vara ”fräckt och fräsigt” utan faktiskt vara efterfrågat av slutanvändarna och till nytta av det vi arbetar för; kunderna/vårdtagarna och brukarna. I dagarna så blev avtalet för digitala lås klart och ska nu startas upp ute i hemvården, användandet av det digitala mätverktyget Tena Identifi står i startgroparna, ett nytt stadsgemensamt LMS ska rulla igång under 2020, digitala tillsyn både natt och dag, ska komma igång ännu mer, användandet av medicinpåminnare håller på att ses över, vårt verksamhetssystem står inför en stor uppdatering och på det rullar vi, tillsammans med representanter från verksamheterna, ut små mindre projekt som rör både digitalisering och/eller välfärdsteknik.
Har leverantören av lösningen/lösningarna utvecklat lösningen vidare?
- När det gäller vårt e-learning-system så är det bra men inte helt optimalt för verksamheten och eftersom avtalet med företaget börjar närma sig slut utan möjlighet till förlängning utan en upphandling har de därför varit med i projektgruppen som tittat på ett stadsgemensamt LMS där de tittat på olika demos och scenarios från andra leverantörer. Vi vet ju idag vad som fungerar bra och som inte fungerar så bra och den kunskapen tar vi med oss in i det nya, säger Veronica. Personal inom vård och omsorg är väldigt rörliga och en del i att vara en attraktiv arbetsgivare så måste vi ha ett e-learningsystem som ser bra ut, uppmuntrar till eget lärande, är överskådligt för chefer och administratörer och inte minst måste det vara lätt för HSL-personalen som är examinatorer i flera av kärn-utbildningarna, att administrera och följa upp omvårdnadspersonalen.
Lärdomar & Tips
Det är viktigt att man vågar ställa krav på leverantören av plattformen till den digitala utbildningen, så att man vet från början om den klarar av de funktioner som behövs. Därför ska man börja samtalen i god tid för att kunna klargöra precis hur systemet ska se ut.
Vi var tvungna att anpassa systemet efter de lagar och myndighetsriktlinjer som finns, och hade vi inte börjat diskussionerna ett halvår i förväg hade vi inte kunnat hitta de metoder som gjorde att undervisningen blev så effektiv som möjligt, säger Ulrika Fridolf.
Lärdomar ifrån vår implementering är att låta den ta tid, att projektledningen måste vara tillgänglig, att tänka mer rutin och utbildningsprocess snarare än teknik, och att det inte finns ett genomgående upplägg inom organisationen då uppbyggnaden/förutsättningar skiljer sig åt mellan vårdboende, hemvård, LSS, personlig assistans, m.m.
Kontakt: Helsingborg stad, Vård-och omsorgsförvaltningen
Veronica.Jonsson,Välfärdstekniker & systemförvaltare Veronica.Jonsson2@helsingborg.se
Tjänstens namn Delegeringsutbildning genom e-learning